Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας και με κεντρικό σύνθημα το «Συνδυάζω – Μετακινούμαι», ο Δήμος Σερρών και η Α.Μ.Κ.Ε. ΕΝΟΔΙΑ ένωσαν τις δυνάμεις τους, συνδιοργανώνοντας μια σειρά στοχευμένων εκπαιδευτικών δράσεων που ξεχώρισαν για την ποιότητα, το εύρος και τον κοινωνικό τους αντίκτυπο.
Με επίκεντρο την ενίσχυση της κυκλοφοριακής παιδείας και τον επαναπροσδιορισμό της μετακίνησης ως πράξης συνειδητής επιλογής, το πρόγραμμα ανέδειξε τη σημασία της βιωσιμότητας, της προσβασιμότητας και της ασφάλειας για όλους — ανεξαρτήτως ηλικίας ή κινητικότητας.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που επιβεβαιώνει ότι όταν οι τοπικές αρχές συνεργάζονται με συνέπεια και όραμα, μπορούν να δημιουργήσουν δράσεις με μακροπρόθεσμο αντίκτυπο και να συμβάλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών του αύριο.
Όπως δήλωσε η Δήμαρχος Σερρών, κα Βαρβάρα Μητλιάγκα:
Το φετινό σύνθημα “Συνδυάζω – Μετακινούμαι” αντικατοπτρίζει τη φιλοσοφία των δράσεων που στοχεύουν στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου, λειτουργικού και ανθρώπινου περιβάλλοντος. Μέσα από τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών, δικτύων και συνθηκών, ενθαρρύνουμε τις καθαρές μεταφορές και ενισχύουμε τη συνειδητή επιλογή εναλλακτικών μέσων μετακίνησης.
Οι δράσεις υλοποιήθηκαν στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου 2024, καλύπτοντας δύο διαφορετικές τοποθεσίες της πόλης. Η πρώτη ημέρα φιλοξενήθηκε στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής Σερρών, με επίκεντρο τη βιωματική εκπαίδευση σε ασφαλείς πρακτικές μετακίνησης. Η δεύτερη ημέρα περιλάμβανε ανοικτή ενημερωτική εκδήλωση στο κέντρο της πόλης, στη συμβολή των οδών Κωνσταντίνου Καραμανλή και Φλωριά, δίνοντας τη δυνατότητα σε πλήθος πολιτών να έρθουν σε επαφή με τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας και της πρόληψης.
Το εκπαιδευτικό σκέλος σχεδιάστηκε για να καλύψει θεωρητικά και πρακτικά τη χρήση του ποδηλάτου, τη σωστή συμπεριφορά πεζών και επιβατών, την εξοικείωση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς και τη μετακίνηση ατόμων με αναπηρία.
Παράλληλα, ενσωματώθηκε εισαγωγική εκπαίδευση στις Πρώτες Βοήθειες, προσαρμοσμένη στις ηλικίες των συμμετεχόντων. Η εκπαίδευση αφορούσε κυρίως μαθητές από Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, παιδικούς σταθμούς και ΚΔΑΠ. Η προσέγγιση ήταν τριμερής: αρχικά παρουσιάστηκε θεωρητικό περιεχόμενο, ακολούθησε βιωματική εξάσκηση στο πεδίο και η διαδικασία έκλεισε με δημιουργική δραστηριότητα προσαρμοσμένη στις ηλικιακές ανάγκες των παιδιών.
Με την ολοκλήρωση κάθε κύκλου εκπαίδευσης, οι συμμετέχοντες παρέλαβαν – χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση – φωσφορούχα γιλέκα υψηλής ορατότητας, έντυπο ενημερωτικό υλικό με χρήσιμες οδηγίες για την ασφαλή μετακίνηση, καθώς και το «Δίπλωμα Ποδηλάτη», ως επιβράβευση της συμμετοχής τους και ενίσχυση της υπεύθυνης στάσης τους στον δρόμο.
Η συνεργασία του Δήμου Σερρών με την Α.Μ.Κ.Ε. ΕΝΟΔΙΑ ανέδειξε την αξία της πρόληψης και της ουσιαστικής εκπαίδευσης, προσεγγίζοντας τα παιδιά με δια δραστικό τρόπο και καλλιεργώντας από νωρίς οδική συνείδηση, σεβασμό και κοινωνική εν συναίσθηση. Μια επένδυση σε γνώση και στάσεις ζωής, για μια νέα γενιά πολιτών που κινείται υπεύθυνα στον δημόσιο χώρο
Ακολουθεί πλούσιο φωτογραφικό υλικό που καταγράφει τη δράση και τις συμμετοχικές στιγμές των μαθητών/τριών κατά την πρώτη μέρα του προγράμματος στις 19 Σεπτεμβρίου 2024

Η υποδοχή και εγγραφής των συμμετεχόντων, στο ειδικά διαμορφωμένο σημείο αφετηρίας της δράσης. Παιδιά κάθε ηλικίας έρχονται να λάβουν τα απαραίτητα υλικά και να ενημερωθούν για τη δομή και τα στάδια του εκπαιδευτικού προγράμματος.

Εικόνα 2:
Ξεκίνημα με το θεωρητικό σκέλος της εκπαιδευτικής δράσης για τους μικρότερους φίλους μας, σε μια εισαγωγική, δια δραστική παρουσίαση των βασικών κανόνων οδικής ασφάλειας. Οι εκπαιδεύτριες, μεταφέρουν με απλό αλλά ουσιαστικό τρόπο τις έννοιες που αφορούν την ασφαλή μετακίνηση τους είτε ως πεζοί, ποδηλάτες και επιβάτες.

Ένας εκπαιδευτής της ΕΝΟΔΙΑΣ, δίνει οδηγίες σε ομάδα μαθητών Δημοτικού, οι οποίοι στέκονται συγκεντρωμένοι δίπλα σε κώνους σήμανσης, περιμένοντας να συμμετάσχουν σε πρακτική δραστηριότητα. Η δράση εντάσσεται στις πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και της υπεύθυνης μετακίνησης από νεαρή ηλικία.

Το στάδιο της δημιουργικής απασχόλησης, όπου οι μικρότεροι μαθητές συμμετέχουν σε δραστηριότητες ζωγραφικής με θέμα την οδική ασφάλεια και τα σήματα, ενισχύοντας τη μάθησή τους μέσω παιχνιδιού και ζωγραφικής.

Ο Επιστημονικά Υπεύθυνος της δράσης, κ. Αθανάσιος Σκορδάς, δίνει οδηγίες σε ποδηλάτες-μαθητές σχετικά με τη σωστή χρήση της διάβασης πεζών, δίνοντας έμφαση στην προτεραιότητα, την προσοχή και τη συνύπαρξη με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.

Μεγαλύτεροι, αλλά και μικρότεροι μαθητές συμμετέχουν συλλογικά σε πρακτική άσκηση ασφαλούς ποδηλατικής μετακίνησης, εφαρμόζοντας στην πράξη όλα όσα διδάχθηκαν για τη σωστή τους συμπεριφορά στον δρόμο πάντα με την σωστή καθοδήγηση από τους εκπαιδευτές τους.

Στην εικόνα αποτυπώνεται η άσκηση της κυκλοφοριακής αγωγής, όπου οι εκπαιδευτές της ΕΝΟΔΙΑΣ καθοδηγούν τους μαθητές στην αναγνώριση και στην σωστή αντίδραση μπροστά στην πινακίδα STOP και διάβαση πεζών, εξηγώντας τη σημασία της επιβράδυνσης και της στάσης στα κατάλληλα σημεία.

H μετάβαση των μικρότερων παιδιών στο δημιουργικό εργαστήριο της δράσης στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής. Μέσα από δραστηριότητες, όπως η ζωγραφική και χειροτεχνία, τα παιδιά αποτυπώνουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο βασικά σήματα και κανόνες κυκλοφορίας.

Με μέριμνα για την ασφάλεια: Τα παιδιά εξοπλίζονται με κράνη από τους εκπαιδευτές της ΕΝΟΔΙΑΣ, λίγο πριν ξεκινήσουν τη συμμετοχή τους στη δράση ποδηλατικής εκπαίδευσης.

Με την ολοκλήρωση του πρακτικού σκέλους της εκπαιδευτικής δράσης και έχοντας πλέον αποκτήσει πολύτιμες γνώσεις για την ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο οι μαθητές βρίσκονται σε ατμόσφαιρα χαλαρότητας και ενθουσιασμού.

Στο επόμενο σκέλος της δράσης, οι συμμετέχοντες εισάγονται στις βασικές αρχές Πρώτων Βοηθειών, σε έναν ειδικά διαμορφωμένο και φιλόξενο χώρο μέσα στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής.

Στο πρακτικό σκέλος της εκπαίδευσης Πρώτων Βοηθειών, οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά σε ασκήσεις καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ), εφαρμόζοντας με ακρίβεια όσα διδάχθηκαν από τους πιστοποιημένους διασωστές της ΕΝΟΔΙΑΣ.

Ο μαθητής Δημοτικού πραγματοποιεί τον έλεγχο αναπνοής σε πρόπλασμα, ακολουθώντας τα βήματα που του δόθηκαν από τους εκπαιδευτές. Η εικόνα αποτυπώνει όχι μόνο την πρακτική εξάσκηση, αλλά και τη βαθύτερη κατανόηση της ευθύνης που μπορεί να έχει ακόμη και ένα παιδί μπροστά σε μια επείγουσα κατάσταση.

Μαθήτρια της Α’ Δημοτικού συμμετέχει στην Άσκηση για τις Α’ Βοήθειες, δείχνοντας πόσο σημαντικό είναι ακόμα και για τα πιο μικρά παιδιά να εξοικειώνονται με τέτοιες τεχνικές, επιχειρώντας τεχνητή αναπνοή σε εκπαιδευτικό πρόπλασμα.
Ακολουθεί πλούσιο φωτογραφικό υλικό που καταγράφει τη δράση και τις συμμετοχικές στιγμές των μαθητών/τριών κατά τη δεύτερη ημέρα του προγράμματος στις 20 Σεπτεμβρίου 2024

Στην έναρξη της δεύτερης ημέρας των δράσεων, δεκάδες μαθητές συγκεντρώνονται με ενθουσιασμό στο κέντρο της πόλης, συμμετέχοντας σε μια σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων γύρω από την κυκλοφοριακή αγωγή.

Σε αυτή τη στιγμή της δράσης, οι εθελοντές της ΕΝΟΔΙΑΣ απευθύνονται σε άτομα με ειδικές ανάγκες προσφέροντας τους μια εξειδικευμένη ενημέρωση γύρω από ζητήματα ασφαλούς μετακίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Η διαδικασία επιβίβασης μαθητών σε αστικό λεωφορείο, ακολουθώντας τους βασικούς κανόνες εισόδου: σεβασμός στην προτεραιότητα, χρήση χειρολαβών για ασφάλεια και σωστή κατεύθυνση στην κίνηση μέσα στον χώρο του οχήματος.

Η στιγμή τις αποβίβασης των μικρών μαθητών από το αστικό λεωφορείο υπό την επίβλεψη των μελών της ΕΝΟΔΙΑΣ.

Αποτυπώνεται η επιβίβαση και παραμονή ατόμων με ειδικές ανάγκες εντός του αστικού λεωφορείου, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής δράσης για την προσβασιμότητα και τη συμπερίληψη στις δημόσιες μετακινήσεις. Τονίζοντας την σημασία της ισότιμης κινητικότητας και της πρακτικής ενημέρωσης για ένα πιο ανθρώπινο και προσβάσιμο αστικό περιβάλλον.

Οι μεγαλύτεροι μαθητές δημοτικού βρίσκονται στο εσωτερικό ενός αστικού λεωφορείου. Ενημερώνονται σχετικά με την ασφαλή και σωστή χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε πρακτικά ζητήματα, όπως είναι η επιβίβαση και αποβίβαση, η χρήση ζωνών όπου υπάρχουν, η στάση μέσα στο όχημα και η ευγένεια προς τις κοινωνικές ομάδες με ειδικές ανάγκες.

Βλέπουμε μικρούς μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν σε βιωματική ενημέρωση μέσα σε λεωφορείο, φορώντας κράνη και φωσφορούχα γιλέκα και ακούνε της οδηγίες των εκπαιδευτών.

Σε συνεργασία με την τοπική πυροσβέστική που παραβρέθηκε στη δράση μέσα στο πλαίσιο της άσκησης ετοιμότητας και ασφάλειας. Ο Πυροσβέστης βοήθησε, έτσι ώστε να δούν τα παιδιά πώς μπορει να γίνει σωστά η προσομοίωση εκκένωσης από φλεγόμενο λεωφορείο.

Οι Μαθητές συγκεντρωμένοι παρακολουθούν την επεξήγηση της διαδικασίας καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) από τον εκπαιδευτή.


Comments are closed