Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παιδαγωγικής ενδυνάμωσης και κυκλοφοριακής εκπαίδευσης υλοποιήθηκε με επιτυχία από την Α.Μ.Κ.Ε. ΕΝΟΔΙΑ – Βιωματική Εκπαίδευση στην Ασφαλή Μετακίνηση, σε συνεργασία με τον Δήμο Αμπελοκήπων, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς Ιανουάριος 2022 – Καλοκαίρι 2023.
Η εκπαιδευτική δράση εφαρμόστηκε σε τέσσερα δημοτικά σχολεία του Δήμου – το 3ο Αμπελοκήπων, το 3ο Μενεμένης, το 12ο Αμπελοκήπων και το 1ο Αμπελοκήπων – και προσέφερε σε εκατοντάδες μαθητές των τάξεων Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ ουσιαστική επαφή με θέματα οδικής ασφάλειας, πρόληψης και καθημερινής μετακίνησης μέσα από ένα προσεκτικά μελετημένο παιδαγωγικό πλαίσιο.
Το πρόγραμμα παρείχε δωρεάν εκπαιδευτική υποστήριξη και περιλάμβανε θεωρητική επιμόρφωση και βιωματική εξάσκηση, εντός των σχολικών μονάδων, με τη συμβολή εξειδικευμένων εκπαιδευτών της ΕΝΟΔΙΑ και τη χρήση σύγχρονων εργαλείων μάθησης.
Η εκπαιδευτική δομή περιλάμβανε τέσσερις βασικούς άξονες:
- Ασφαλής χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση σε θέματα επιβίβασης, μετακίνησης και ασφαλούς εξόδου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
- Ποδηλατική αγωγή
Πρακτική εξάσκηση σε προσωρινό Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, με προσομοίωση πραγματικών κυκλοφοριακών συνθηκών.
- Βασικοί κανόνες οδικής κυκλοφορίας
Εξοικείωση με τα σήματα, την ορθή συμπεριφορά πεζών και την κατανόηση του ρόλου των οχημάτων στον δημόσιο χώρο.
- Εισαγωγή στις Πρώτες Βοήθειες
Εκπαίδευση σε βασικές τεχνικές πρόληψης και αντιμετώπισης μικροτραυματισμών, προσαρμοσμένες στο ηλικιακό και αναπτυξιακό επίπεδο των μαθητών.
Η φιλοσοφία του προγράμματος στηρίχθηκε στις αρχές της ενεργού συμμετοχής και της εμπειρικής μάθησης, με στόχο όχι μόνο τη μετάδοση γνώσεων αλλά και την καλλιέργεια συνείδησης ασφάλειας, κοινωνικής υπευθυνότητας και σεβασμού στον δημόσιο χώρο.
Με πυξίδα τη συνεχή καλλιέργεια παιδικής συνείδησης γύρω από την οδική ασφάλεια, η ΕΝΟΔΙΑ συνεχίζει να ενισχύει τη σχολική κοινότητα, μεταφέροντας στα παιδιά αξίες όπως η πρόληψη, ο σεβασμός στον συνάνθρωπο και η υπευθυνότητα στον δημόσιο χώρο.
Μέσα από τις καταγραφές του φακού, προβάλλονται στιγμές που επιβεβαιώνουν τη δυναμική του προγράμματος και την ανταπόκριση της μαθητικής κοινότητας.

Ανάλυση του θεωρητικού υλικού στους μαθητές δημοτικού για τη σωστή χρήση των αστικών συγκοινωνιών.

Κατά τη διάρκεια της δράσης, δόθηκε η απάντηση σε ερώτηση ενός μαθητή για την ασφαλή μετακίνηση του με λεωφορείο.

Αρκετοί μαθητές Δημοτικού παρακολουθούν πολύ προσεκτικά την παρουσίαση, με τον εισηγητή να εξηγεί το περιεχόμενο της δράσης και τους βασικούς στόχους της εκπαίδευσης.

Οι μαθητές συμμετέχουν σε προσομοίωση με χρήση γυαλιών μέθης, ακολουθώντας τις οδηγίες των εκπαιδευτών. Μέσα από αυτή την εμπειρία, κατανοούν στην πράξη τις συνέπειες της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ και συνειδητοποιούν γιατί είναι επικίνδυνη και ανεπίτρεπτη.

Μέσα στο λεωφορείο, οι μαθητές παρακολουθούν με προσοχή την παρουσίαση των εκπαιδευτών σχετικά με τους κανόνες σωστής συμπεριφοράς κατά τη μετακίνηση. Μαθαίνουν πώς πρέπει να κάθονται, να κινούνται και να συμπεριφέρονται με ασφάλεια καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής.

Στο πλαίσιο της δραστηριότητας, οι μαθητές μαθαίνουν πώς να χρησιμοποιούν το ποδήλατο με ασφάλεια, τι εξοπλισμό πρέπει να φορούν πριν ξεκινήσουν, και πώς να προσαρμόζονται στις συνθήκες του δρόμου. Η εκπαίδευση γίνεται δίπλα στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, με τη στήριξη εκπαιδευτών και τη χρήση ειδικού εξοπλισμού.

Οι μαθητές μέσα στο αστικό λεωφορείο, μαθαίνουν πώς να στέκονται με ασφάλεια κατά τη διάρκεια της διαδρομής και πώς να αποχωρούν σωστά από το όχημα.

Κατά τη διάρκεια της δράσης, παρουσιάστηκε η λειτουργία της αναδιπλούμενης ράμπας σε αστικό λεωφορείο και η σωστή διαδικασία επιβίβασης του ατόμου σε αναπηρικό αμαξίδιο, αναδεικνύοντας τη σημασία της ισότιμης και ασφαλούς μετακίνησης για όλους.

Κατά τη διάρκεια της βιωματικής εκπαίδευσης, οι μαθητές ενημερώνονται για τη σωστή χρήση προστατευτικού εξοπλισμού, με έμφαση στη σημασία του κράνους για την οδική τους ασφάλεια.

Μαθητές συμμετέχουν ενεργά σε εκπαίδευση μέσω τις προσομοίωση στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής που αποσκοπεί στην κατανόηση των βασικών κανόνων οδικής συμπεριφοράς. Έτσι ώστε να μαθαίνουν τη σημασία της προτεραιότητας στους πεζούς και της προσεκτικής οδήγησης.

Μαθητές και μαθήτριες παραλαμβάνουν τα πιστοποιητικά συμμετοχής τους στην τελετή λήξης του προγράμματος. Η απονομή πραγματοποιήθηκε, παρουσία εκπροσώπων της ΕΝΟΔΙΑΣ και του Δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης.

Ο Επιστημονικός Υπεύθυνος της ΕΝΟΔΙΑΣ κ. Αθανάσιος Σκορδάς απευθύνει χαιρετισμό στην τελετή λήξης του προγράμματος βιωματικής εκπαίδευσης εκφράζοντας τις θερμές του ευχαριστίες προς τον Δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης για τη συνεργασία και τη στήριξη της δράσης, καθώς και προς τους εκπαιδευτικούς, τους εθελοντές και όλους όσοι συνέβαλαν ενεργά στην υλοποίηση του προγράμματος με επιτυχία.


Comments are closed